Drie drukke fietsroutes met veel scholieren zijn er de laatste jaren niet veiliger op geworden, integendeel. Op papier is het gemeentelijk verkeersbeleid in De Bilt, dat de fietsers en voetgangers prioriteit krijgen, maar als het er op aan kwam hield de raad zich daar niet aan.
Hebben de nieuwe raadsleden de moed om knopen door te hakken, ook als het een parkeerplaats of een stukje tuin kost. Of als het mogelijk slecht valt bij een gedeelte van de bevolking. De fietsersbond heeft voor de verkiezingen alle tien lijsttrekkers vier vragen voorgelegd. Acht van hen hebben gereageerd, van CDA en SGP is niets vernomen. De algemene vraag of fietsveiligheid de hoogste prioriteit heeft, wordt beaamd door zeven partijen, alleen BB wil dat per situatie afwegen. Zes partijen (SP, GroenLinks, CU, BdB, PvdA en BB) kiezen bij alle drie knelpunten voor de door de fietsersbond voorgestelde oplossing, als dat volgens verkeerskundigen het veiligste is.
De rotonde bij Larenstein moet ook voor fietsers een echte rotonde worden, ondanks de afslag naar het benzinepompstation. Er komt spoedig ruimte voor fietsers in de Dorpsstraat om ook in de spits bij de oversteekplaats te kunnen komen. Zelfs als dat parkeerplaatsen kost. Een vrijliggend fietspad over de gehele Jan Steenlaan wordt gesteund, zelfs als daarvoor onteigend moet worden.
VVD en D66 hebben geen haast met de Dorpsstraat. Dat moet wachten op het verkeersplan voor De Bilt en dus zullen fietsers daar dus nog een paar jaar gevaarlijk schuin oversteken. De VVD vindt aanpassing van de rotonde bij Larenstein en het fietspad op de Jan Steenlaan niet nodig, ook niet als verkeerskundigen dit de veiligste oplossing vinden. D66 kiest op de Jan Steenlaan ook niet voor een vrijliggend fietspad maar wil daar minder auto’s door de Rembrandtlaan en van Ostadelaan beter te benutten. Een volledig overzicht van vragen en antwoorden staat op www.fietsersbond.nl/debilt.
Bron: De Vierklank